Pagina's

dinsdag 7 juni 2016

Healthy from the inside out


'Just remember that healing takes time'
Hi allemaal!

Vandaag wil ik een onderwerp behandelen waar niet zo heel veel over gesproken wordt, namelijk 'mental health'. Mensen zijn veel bezig met hun uiterlijk en willen gezond leven om er goed uit te zien. Maar is je mentale gezondheid niet net zo belangrijk als je fysieke gezondheid?
In dit artikel wil ik tips geven om je beter te voelen, als je niet goed in je vel zit. Ik ben natuurlijk geen therapeut, maar ik weet wel wat dingen die voor mij werk(t)en.

Beweeg

Eén van de grootste dingen die mij heeft geholpen om me weer een beetje de oude ik te kunnen voelen is bewegen. Bewegen is goed voor je omdat je aan de ene kant afgeleid bent van wat er normaal in je hoofd afspeelt en aan de andere kant is er aangetoond dat bij inspanning boven een bepaald niveau een verhoogde concentratie aan endorfines vrijkomt wat pijnprikkels tegen gaat. Endorfines zorgen er ook voor dat je een plezierig gevoel krijgt. Een paar manieren hoe ik aan beweging kom zijn: yoga, skaten, fietsen en wandelen.


Structuur


Zorg dat je een planning maakt voor de dag of voor de week, zodat je weet wat je kan doen en dat het niet een chaos wordt in je hoofd. Ik heb vaste tijden wanneer ik eet, beweeg en andere dingen doe. Dit is veel fijner en het zorgt ervoor dat ik niet pas om 11 uur mijn bed uit kom. Ook is het goed om je gelijk om te kleden als je wakker wordt, zo voel je je veel wakkerder dan wanneer je de hele dag je joggingsbroek aanhoudt.


Accepteren

Accepteer dat je je een tijdje niet zo goed voelt. Dwing jezelf niet om jezelf voor te houden dat het goed gaat. Acceptatie is naar mijn mening de eerste stap naar 'genezing'. Je moet je natuurlijk niet laten lijden door (bijvoorbeeld) je somberheid, maar accepteer dat het er is en dat het niet zomaar weggaat, het heeft tijd nodig.












De natuur in


Wat ook erg goed is om je beter te voelen is om een wandeling te maken in de natuur. Ik ga elke dag naar het bos en voel me altijd veel rustiger nadat ik een stuk gewandeld heb in de natuur.
Fysiek maakt het niet zoveel uit of mensen nu langs een weg of in een natuurgebied wandelen. Maar in het brein blijken er wel verschillen te zijn. Deze verschillen zijn te zien in een deel van het brein die actief is wanneer we gericht zijn op negatieve emoties. De activiteit in dit deel van het brein neemt af als mensen in de natuur wandelen.


Zorg voor jezelf

Als je je niet goed voelt en misschien geeneens de deur uitgaat, kan het zo zijn dat je geen zin hebt om te douchen, je haren te kammen of leuke kleren aan te doen. Toch is dat belangrijk! Je gaat je alleen nog maar slechter en nuttelozer voelen als je deze dingen niet doet. Ook is het belangrijk om gezond te eten. Uit recent onderzoek blijkt dat het eten van noten, vis, groente en fruit niet alleen je lichaam, maar ook je geest gezond houdt.










Zoek hulp en praat

Ook al is het moeilijk om over je gevoelens te praten, omdat je misschien bang bent dat mensen je gek vinden. Het is belangrijk om je problemen met anderen te delen. Praten lucht op en door te praten over je problemen accepteer je dat ze er zijn en kan je ze misschien leren relativeren. Misschien ontdek je zelfs dat je niet de enige bent met dit probleem!


Ik hoop dat ik een paar van jullie heb kunnen helpen met het delen van deze tips. Als je vragen hebt kan je me altijd een mailtje sturen of een reactie achter laten.

Fijne dag! ♥

BronBronBronBron
Ik heb alle foto's uit dit artikel zelf gemaakt. Als je een foto wilt gebruiken hoor ik het graag!
 

4 opmerkingen:

  1. Wat een fijne tips deel je hier. Het merendeel pas ik al toe :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Wat goed dat je ze al toe past! :)

      Verwijderen
  2. Wat een mooi artikel! Innerlijke beauty is inderdaad het mooist!
    Liefs,
    Elles

    BeantwoordenVerwijderen